Thursday, April 28, 2011

mengamuk

dalam satu situasi, ada sekumpulan orang kampung berusia kira-kira setengah abad sedang mendengar berita di siaran radio sinar fm. berita tentang CEUPACS meminta kenaikan gaji. isu biasa.

"hah macam ni lah orang melayu. kerja malas, gaji asik nak mintak naaaaiiiikk je. ingat kerajaan tu apa?" keluh seorang pak cik yang tak pernah merasa kena bayar cukai pendapatan.

"kalau tak puas hati sangat gaji kecik, berenti je la kerja. banyak pulak bunyik!" jelasnya lagi, yang tak pernah merasa pergi kerja tiap-tiap hari kena bayar tol pergi dan balik kerja.

"hah, kang bila dah berenti kerja, tak dapat kerja lain, salahkan kerajaan pulak lagi!" bebelnya lagi yang tak pernah bayar caruman kwsp tiap-tiap bulan.

"nanti bila gaji dah naik, bukannya nak sokong kerajaan pun! tau nak banggggkaaanngggg aje!" kedengaran seperti naik marah suara pak cik yang tak pernah bayar ptptn tiap-tiap bulan yang tak tentu bilanya nak habis.

"nampaknya, kita orang kampung je laa yang setia sokong kerajaan. orang-orang bandar kat luar tu tak tau bersyukur! kufur nikmat! kerajaan dah bagi macam-macam pun masih nak bangkaaaangggg je kerjanya!" cebik pak cik itu lagi, yang tak pernah bayar ansuran rumah dan kereta tiap-tiap bulan. ye lah, tanah dah banyak, rumah pusaka dah ada, kereta pulak tak pandai pandu.

so macam mana nak kira ni, bila orang kampung yang tak berpelajaran tinggi dan tak berkerjaya professional menuduh orang-orang yang terbeban dengan macam-macam hutang sebagai tidak bersyukur? mintak gaji naik tapi tak nak sokong kerajaan? kamon pakcik! bukan kerajaan yang bagi rezeki. Allah SWT yang bagi rezeki. gua yang jenis tak kuat agama pun percaya benda ni tau. pak cik dah lah selalu jadi imam kat masjid. Allah yang bagi rezeki, pak cik. bukan barisan nasional!

aku tak ada sikit pun niat menghina orang kampung sebagai tidak berpelajaran tinggi, sebab aku juga orang kampung. duduk di kampung. mak bapak aku, saudara-mara aku semua orang kampung.

tapi, inilah hakikatnya bila kita tak berpelajaran tinggi, bila kita hari-hari kait sawit tanpa jenguk-jenguk dunia luar. tiap-tiap hari surat khabar utusan yang masuk kampung, bukak tv pun media kerajaan. sampai otak kena cuci dengan orang-orang kerajaan, yang tak tentu lagi betul tidaknya. apa kerajaan buat semua betul. apa pembangkang buat semua salah.

bila pemimpin kerajaan kena tangkap video seks, "takpe, itu cina dia punya pasal la."

bila pemimpin kerajaan pegi kelab malam, "itu kan urusan peribadi dia! yang kau sibuk nak campur apahal? kau baik sangat? lagipun kau pasti ke betul? jangan main tuduhh je lah!!!" aik mengamuk?

tapi, bila pemimpin pembangkang kena tuduh rasuah, liwat, video seks, yang sama jugak tak pasti lagi betul ke tidak, memang tak adanya nak ragu-ragu lagi. memang sah! kerajaan barisan lah yang paling betul! pembangkang semua penyangak!

aku paling benci kalau nak cakap pasal politik. bukan sebab aku pro kerajaan. bukan juga sebab aku pro pembangkang. tapi bila muncul isu-isu macam ni, maksud aku, isu orang kampung yang macam aku cerita kat atas tu, aku fikir, sampai bila orang kampung nak kena brainwash? sampai bila orang kampung nak percaya bulat-bulat kepada satu pihak saja tanpa sebarang usul periksa? kerajaan cakap babi halal, hah halal lah babi. ye dak?

dulu aku panas kalau orang cakap orang kampung kolot, dangkal. sebab aku orang kampung. tapi, itulah hakikatnya.

hah, satu lagi, aku tak puas hati kenapa guru mesti sokong barisan nasional. apahal? why the fuck? setahu akulah, guru-guru ni berkhidmat untuk masyarakat, mendidik anak bangsa menjadi insan berguna. bukan berkhidmat untuk mencuci jamban pemimpin barisan nasional. jadi, tak kira la, barisan nasional ke atau pakatan rakyat, siapa yang perintah, wajib bayar gaji guru. betul ke tak betul pendapat aku? kalau salah tolong betulkan.

ok, habis cerita pasal politik yang babi ni.

p/s: bangang apa bebual pasal politik? puihh!

3 comments:

Saya Apek said...

bontot ayam sedap weh.

Anonymous said...

Haha..Undi PKNS je Yob

Pert Doherty said...

apahal? bongok?