Sunday, April 3, 2011

hilang akal

petang tadi aku hantar kereta mak aku pergi car wash. lepas tu aku lepak rumah sewa kat parit jelutong. pukul 6 petang aku nak balik rumah. nak keluar parking, tergesel kereta akmal hakim. pecah lampu signal depan sebelah kiri.

"mak, nak mintak maaf sikit," ayat pertama aku sampai-sampai kat rumah.

"hah kau langgar apa pulak kali ni?" instinct mak aku memang takde siapa dalam kampung aku boleh challenge. lagipun memang aku ni jenis yang paling kuat sekali bagi eksiden kereta mak aku.

"tergesel kereta kawan masa nak keluar parking kat jelutong," balas aku dalam format standard, jenis yang tak rasa cuak langsung sebab dah biasa buat kereta mak aku eksiden.

lepas tu macam biasa, kena basuh.

...

"kau langgar kereta kawan kau yang hantar kau pergi bengkel kelmarin tu ke? yang kaler putih tu?" tanya mak aku lepas habis aku makan nasi.

"hah? hantar pegi bengkel? kaler putih? yang mana pulak?" soal aku balik kat mak aku. muka pelik.

"ya Allah. kau lupa ke yob?" mak aku pulak yang pelik.

aku diam. lama. pejam mata. picit kepala. cuba recall balik siapa yang hantar aku ke bengkel kelmarin.

"ohh.. bukan putih la mak. kereta kelabu, myvi. bukan langgar kereta tu. kereta kawan satu lagi. satria hitam," jawab aku konfiden sebab aku berjaya recall balik, selepas lebih kurang tiga minit aku cuba recall.

...

"nyol, hari tu irsyad kan yang hantar aku pegi bengkel ambik kancil aku? bawak myvi kelabu dia kan?" tanya aku kepada nyolihin judin. untuk kepastian.

"kepala hotak kau. don laa yang hantar kau!" jawab nyolihin sedikit hairan.

"lagipun, apasal pulak kereta irsyad kaler kelabu? myvi dia hitam la," sambung anak pakcik judin yang gemar ber-dressed-up stail korea selatan itu.

shit. baru aku ingat don yang hantar aku bawak kenari putih. lagipun irsyad datang parit raja esoknya, iaitu semalam. aku tak ingat langsung don ada datang parit raja kelmarin. lepas tu baru aku ada sikit memori yang aku duduk tengah-tengah antara dua orang kawan aku kat seat belakang dalam kereta don tu. tapi aku tak ingat siapa dua orang yang duduk belakang sama aku tu.

tapi, shit lagi sekali. luluh hati aku bila nyol recall yang ikut hantar aku cuma dia sorang je. so dalam kereta tu, cuma aku, don dan nyolihin judin.

"kau ingat tak petang tu kau datang cendol ejay lepak minum dengan kitorang?" tanya nyolihin. nak test aku.

shit lagi, baru aku teringat.

"hah, aku ingat! kita lepak tiga orang je kan? aku, kau dengan don," konfiden.

"kau ni biar betul? ada ateh dengan chucky sekali la masa tu!" lebih kurang macam tu lah nyolihin balas. sebab aku tak ingat dialog sebenar dia.

...

masuk hari ni, dah.. err.. empat ke lima hari straight aku diserang migraine. lima kot? aku lupa. kelmarin, sampai tiga kali aku kena dalam sehari. pagi, petang dengan tengah malam. eh, kelmarin ke? ke semalam punya kelmarin? entahlah, aku tak ingat!

dan migraine aku semakin menjadi-jadi sampai tahap aku dah mula hilang ingatan.

ok, aku sakit kepala lagi. nak tidur.

nite nite.

No comments: