Thursday, June 10, 2010

World Cup

World Cup yang disambut 4 tahun sekali datang lagi. World Cup pertama yang aku ingat adalah France '98. USA '94 aku langsung tak ingat walaupun aku dah darjah satu masa tu. Sejak itu, aku support Argentina memandangkan Malaysia tak layak. Kalau Argentina tak pergi jauh sampai final, aku akan support team lain yang akan menentang England dan Itali. Kalau Itali lawan England, aku support Palestine. Walaupun aku support Argentina, aku tak pernah beli jersi dia, sama ada yang betul atau yang tipu. Sebab jersi Argentina tak cantik. Aku cuma ada jersi Russia Euro 2008 je. Lagipun sejak kecik aku tak pernah pakai jersi sebab tak best.

Baju kain jersi pertama yang aku pakai adalah pada tahun 2001 iaitu semasa join team ragbi tingkatan dua (SMSJ C) masuk kejohanan daerah Kluang U-15. Jersi buruk kaler hitam yang vintage. Itu adalah kali terakhir jersi itu dipakai (dipercayai selalu digunakan sejak sekitar tahun 80-an). Memandangkan kami team C yang baru dibentuk beberapa minggu dan hanya dilatih oleh 4 orang senior (Mantut, Kuda, Baba & Kayot), kami diberikan jersi paling buruk dan tiada sebarang harapan disandarkan atas bahu kami. Hasilnya, kami mara ke peringkat separuh akhir sebelum dititik 71-0 oleh SMSJ A. Bagaimanapun, kami berjaya mendapat tempat ke-3 setelah menewaskan Sekolah Tinggi Kluang B dalam perlawanan tempat ke-3 dan 4. Aku try satu.

Berbalik kepada topik World Cup. World Cup kali ni aku tetap support Argentina dan team-team yang akan menentang England dan Itali kalau Argentina tak pergi jauh. Oleh sebab itu, berbekalkan sedikit wang hasil menyawit beberapa hari lepas, aku mencuba nasib pergi ke satu tempat yang selalu orang Malaysia pergi untuk beli jersi dan kasut futsal iaitu al-ikhsan. Macam biasa, aku tak tertarik langsung dengan jersi Argentina, dan terpaksa mengaku yang jersi England lebih cantik. Jersi France dengan Spain pun boleh tahan jugak. Aku cari juga jersi Cameroon tapi takde. Jersi Ghana lagi haram takde.

Setelah kira-kira setengah jam berkira-kira, aku buat keputusan beli dua helai. Satu t-shirt Uniqlo dan satu lagi ring t-shirt ada tulis Honolulu kat depan. Beli kat bundle betul-betul sebelah al-ikhsan tersebut. Mahal bodoh jersi kat al-ikhsan. Nanti aku cari yang tipu, murah sikit.

5 comments:

nad said...

yang penting saya nak jersi2 itu. ngeeee =D

ayob said...

belikan aku jersi palestin dulu!

nad said...

oke laaaaaa

Anonymous said...

wa 'try' kemenangan lu x btau pn..tutop fakta..hampeh..hahahaha

ayob said...

ala gua mana ingat siapa yang try masa tu. haha