Thursday, May 26, 2011

jatuh

zaman aku sekolah menengah dulu, untuk subjek bahasa inggeris, setiap pelajar dari tingkatan satu hingga lima diwajibkan tulis jurnal. jurnal tu mestilah ditulis dalam bahasa inggeris bukan bahasa iceland.

isi kandungan jurnal adalah bebas. untuk jurnal aku, aku tak ingat tulis pasal apa sepanjang lima tahun aku sekolah menengah. tapi yang paling aku ingat, aku tulis pasal che guevara dengan adolf hitler. biasalah, baru nak naik. ada sekali aku tulis pasal muzik kegemaran aku. seingat aku, dalam tahun 2002. ada aku tulis kat situ aku suka indie music. maksud aku indie masa tu adalah independent music. jenis muzik-muzik dari band yang tak bernaung bawah mana-mana label dan bergerak dengan kudrat sendiri. salah satu contoh aku bagi masa tu bloody mary. punyalah semangat aku tulis, sekali cikgu english aku boleh potong perkataan indie, dia tukar jadi 'hindi'. apa jadah bloody mary main lagu hindi?

tapi sebenarnya, aku suka curi-curi baca jurnal budak lain, lagi-lagi budak yang power english. ada satu entri jurnal sorang budak perempuan tu dia tulis pasal sifat dan tabii setiap budak kelas. bukan main semangat aku baca, dengan harapan budak tu puji lebih-lebih sifat dan tabii aku.

"ayob is our class representative. he is a good-looking boy. he is a good leader, but seldom serious."

macam tak percaya aku pernah jadi ketua tingkatan. dengan kondisi aku yang terumbang-ambing dan tak tentu hala sekarang, memang susah nak percaya aku pernah jadi leader dulu. leader yang jarang serius. sebab tu ada budak kelas tak respek aku, siap tendang telur aku lepas aku bagi arahan. nasib baik tak sempat bertumbuk budak-budak lain tahan.

bila aku cerita dengan kawan-kawan aku,

"aku darjah enam dulu jadi ketua pengawas,"

kawan-kawan aku akan balas,

"kah kah kah kah kah kah kah kah!!!"


kurang ajar.


p/s: mula-mula aku nak cerita pasal jurnal.

p/s/s: aku jatuh buat masa ni. aku harap 'kau' sabar tunggu aku bangun semula.

2 comments:

Anep said...

i wish nutin but the best for u too

Anonymous said...

aku tetiba rasa nak cari jurnal aku.aku rasa kaler jurnal aku warna hijau.aku lupa jurnal kau warna apa.-AZY