Saturday, March 26, 2011

gadis rahsia

di waktu aku sunyi, datang seorang perempuan kepada aku. datang dari keluarga berada. adik-beradiknya semua perempuan. berbaju kurung, bertudung litup. manis mukanya. baik bahasanya, tinggi pekertinya.

walaupun datang dari keluarga berada, dia tetap tak kisah menumpang kereta perodua kancil second hand yang selalu aku bawa ke sana sini. yang spoilernya sudah tertanggal entah ke mana. yang sudah berbulan tidak berbasuh. yang busuk dengan bau rokok. tapi dia tak mengeluh sikit pun.

aku tak ingat ke mana aku bawanya dengan kereta buruk itu. yang pasti, tersalah jalan, terlajak simpang, termasuk jalan yang menyongsang arus, macam yang selalu aku buat. tapi perempuan itu tak sedikit pun mengeluh.

akhirnya, sampailah ke destinasi yang dituju. tempat perempuan itu berjanji bertemu saudara-saudaranya. dia mengucapkan terima kasih, dan berlalu pergi.

dia teman baru aku.

tapi aku belum tahu namanya.

...

aku tersedar dari tidur. dan mengeluh.

harap aku dapat jumpa dia lagi malam ni supaya boleh aku tanya namanya.

4 comments:

Anonymous said...

aku paling suka entri ni.nampak ada bahasa-bahasa novel di situ.aku memang suka lah.
imaginasi si penulis bertumpu ke arah awang-awangan (mimpi) yang menjadikan pengakhiranya berupa harapan.tetapi buntu.pembaca ternampak asap2 kepul seperti karbon dioksida kering (seperti dalam mimpi)pada background,si penulis terlihat seperti seorang yang tabah hati dan ikhlas .best ah entri ni.

ayob said...

hai anon. thanks. tapi lain kali bubuh nama ya supaya aku boleh sebut nama kau betul-betul bila aku cakap thanks. kalau kau perempuan, single pulak tu, jom kapel? hehehe

Anonymous said...

menaiknya jalan cerita. dan yang pasti, perempuan itu adalah nad. sebab kau hanya fikirkan nad. tabahlah hatimu!

Anonymous said...

menariknya jalan cerita. dan yang pasti, perempuan itu adalah nad. sebab kau hanya fikirkan nad. tabahlah hatimu!